De S-tankers van Shell Tankers B.V. Nederland.

 

In de jaren dat de grote tankers uit de “L”-klasse,  na relatief korte tijd na hun oplevering, uit de vaart werden genomen of opgelegd kwamen er een twaalftal nieuwe schepen  voor de Shell  in de vloot.

Deze nieuwe schepen werden ingericht om meerdere soorten olie te kunnen vervoeren. De vijf tankers die in beheer waren van Shell Tankers B.V. Nederland waren gebouwd bij Hyundai Heavy Industries te Ulsan, Japan.

Het waren tankers met een draagvermogen rond 80.000 ton. Deze vijf schepen konden wel tien verschillende soorten olie vervoeren eventueel verwarmd. Waarschijnlijk om die reden hadden ze ook gescheiden ballasttanks.

Het waren dus echte speciaal tankers en twee schepen zijn anno 2004 nog steeds in de vaart bij de Shell.

De geintegreerde bemanning van deze vijf schepen bestond uit achttien man t.w.

a)       3 man in management team bestaande uit gezagvoerder, HWT en 1e stuurman.

b)        3 maritiem officieren een M02 T, M03 N/T en  M03/04 N/T.

c)       1 radio officier

d)       2 scheepstechnici.

e)       6 (indonesische) scheepsgezellen in de werkploeg.

f)        3 man civiele dienst (hoofd voeding, kok, steward).

 

Omdat er een geintegreerde bemanning  aan boord was werd het wachtloopschema van de officieren hierop aangepast. Vroeger was het gebruikelijk dat de 1e stuurman altijd de 04-08 en 16-20 wacht liep, de tweede de 00-04  en 12-16 en de derde 08-12 en 20-24 wacht.

 

Het geintegreerde wachtloopschema is als volgt :

 

 1e stuurman (maroff 1)          :  04-08 en 16-20 uur. (geen gecombineerde brug/machinekamerwacht).

maritiem officier A                :  12-16 en 00-04 uur.

maritiem officieren B en C    :  08-12 en 20-24 uur. Ze liepen gedurende 3 weken afwisselend brug/machinekamerwacht en wisselde onderling om de drie dagen.

Vervolgens na drie weken liep officier B de wacht van officier A en de laatste liep de wacht van officier C nam  de plaats in van officier B. Daarmee was de cirkel rond en werd na drie weken weer geruild.

Kort samengevat betekende dit systeem dat de maritiem officier drie weken brugwacht liep gevolgd door een periode van zes weken brug/machinekamerwacht.

 

Naast de schepen in beheer van Shell Tankers B.V. Nederland (Liberiaanse vlag) kwamen er ook een aantal schepen in beheer van Shell Tankers U.K. Ltd. en meestal ook onder Liberaanse vlag.

 

1) Sericata  1986 (roepnaam PHLE)                  IMO 8500240

Dienstttijd van 1986-1997

Bouwer : Hyundai Heavy Industries Ulsan, Japan (bouwnummer 415)

Tonnage : 56.456 brt, 32.733 nto en 83.854 dwt.  Bemanning : 18

In latere berichtgevingen van Shell werd een draagvermogen van 100.486 ton vermeld.

L X B X D X H : 244,48 X 42,67 X 14,60 X 19,82 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.16.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 42 ton.

Dit type tanker kan 10 verschillende soorten olie vervoeren.

In november 1986 in dienst gesteld.

l 986-1997 Sericata Shell Tankers B.V. Nederland.

1997-2003 Sericata Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. (vlag Douglas, Isle of Man)

Roepnaam MXYQ3

In november 2003 verkocht aan Mercator Lines India en herdoopt in Sarla.

 

2) Stellata  1986 (roepnaam PHVG)                  IMO 8322038

Dienstttijd van 1986-1997

Bouwer : Hyundai Heavy Industries Ulsan, Japan (bouwnummer 354)

Tonnage : 56.456 brt, 32.733 nto en 83.660 dwt.  Bemanning : 18

In latere berichtgevingen van Shell werd een draagvermogen van 105.392 ton vermeld.

L X B X D X H : 244,48 X 42,67 X 14,62 X 19,82 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.16.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 42 ton.

Dit type tanker kan 10 verschillende soorten olie vervoeren.

In januari 1986 in dienst gesteld.

1986-1997 Stellata Shell Tankers Nederland B.V.

1997-1997 Stellata Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. London.

1998-                Stellata Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. (vlag Douglas, Isle of Man) 

Roepnaam MWRB9

In november 2003 verkocht aan Great Eastern Shipping India en herdoopt in Jag Larjish.

 

3) Solaris  1985 (roepnaam PHQI)                  IMO 8322014

Dienstttijd van 1985-1997

Bouwer : Hyundai Heavy Industries Ulsan, Japan (bouwnummer 352)

Tonnage : 56.456 brt, 32.733 nto en 83.701 dwt.  Bemanning : 18

In latere berichtgevingen van Shell werd een draagvermogen van 105.433 ton vermeld.

L X B X D X H : 244,48 X 42,67 X 14,60 X 19,82 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.16.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 42 ton.

Dit type tanker kan 10 verschillende soorten olie vervoeren.

In november 1985 in dienst gesteld.

1985-1997 Solaris Shell Tankers Nederland B.V.

1997-1997 Solaris Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. London.

1998-                Solaris Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. (vlag Douglas, Isle of Man)

                  roepnaam MWDE8

 

4) Spectrum  1985 (roepnaam PHRE)                  IMO 8322026

Dienstttijd van 1985-1997

Bouwer : Hyundai Heavy Industries Ulsan, Japan (bouwnummer 353)

Tonnage : 56.456 brt, 32.733 nto en 83.651 dwt.  Bemanning : 18

In latere berichtgevingen van Shell werd een draagvermogen van 105.383 ton vermeld.

L X B X D X H : 244,48 X 42,67 X 14,60 X 19,82 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.16.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 42 ton.

Dit type tanker kan 10 verschillende soorten olie vervoeren.

In december 1985 in dienst gesteld.

1985-1997 Spectrum Shell Tankers Nederland B.V.

1997-1997 Spectrum Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. London.

1998-         Spectrum Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. (vlag Douglas, Isle of Man) 

                   roepnaam MVYR3

 

5) Sponsalis  1986 (roepnaam PHRD)                  IMO  8500238

Dienstttijd van 1986-1997

Bouwer : Hyundai Heavy Industries Ulsan, Japan (bouwnummer 414)

Tonnage : 56.456 brt, 32.733 nto en 83.561 dwt.  Bemanning : 18

In latere berichtgevingen van Shell werd een draagvermogen van 100.371 ton vermeld.

L X B X D X H : 244,48 X 42,67 X 14,60 X 19,82 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.16.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 42 ton.

Dit type tanker kan 10 verschillende soorten olie vervoeren.

In november 1986 in dienst gesteld.

1986-1996 Sponsalis Shell Tankers Nederland B.V.

1996-1997 Sponsalis Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. London.

1997-2004 Sponsalis Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. (vlag Douglas, Isle of Man)

                  roepnaam MWRA9.

In 2004 verkocht aan Mercator Lines Ltd. Mumbai, India en herdoopt Premwati.

 

De S-tankers van Shell Tankers onder buitenlandse vlag.

 

6) Sarda  1985 (roepnaam ELEM9)                  IMO  8318996

Dienstttijd van 1985-1990

Bouwer : Kawasaki Heavy Industries  Sakaide, Japan (bouwnummer 1378)

Tonnage : 50.272 brt, 25.376 nto en 89.696 dwt.  Bemanning : 22

L X B X D X H : 243,85 X 40,01 X 13,10 X 19,11 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.12.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 37 ton.

Dit type tanker kan 4 verschillende soorten (verwarmde) olie vervoeren.

1985-1988 Sarda Hessle Shipping Ltd. (Shell)/ Island Navigation Corp. Ltd.Liberia.

1988-1990 Sarda East Oasis Inc. (Shell) / Island Navigation Corp. Ltd. Liberia.

1990-1992 Gefli II Glefi Shipping II Corp.Ltd. Accomarit Maritimes SA Liberia.

1992-2003 Deneb Deneb Tanker Corp. Accomarit Maritimes SA Liberia.

In 2003 verkocht aan Silver Crown Shipping en herdoopt in Aldan.

 

7) Stellaris  1985 (roepnaam ELGM3)                  IMO  8307129

Dienstttijd van 1985-1990

Bouwer : Kawasaki Heavy Industries  Sakaide, Japan (bouwnummer 1366)

Tonnage : 50.272 brt, 25.376 nto en 88.186 dwt.  Bemanning : 22

L X B X D X H : 243,85 X 40,01 X 13,10 X 19,11 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.12.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 37 ton.

Dit type tanker kan 4 verschillende soorten (verwarmde) olie vervoeren.

1985-1990 Stellaris Torrens Shipping Ltd. (Shell)/ Island Navigation Corp.Ltd. Liberia.

1990-1990 Stellaris East Peninsulina Inc. (Shell) / Island Navigation Corp. Ltd. Liberia.

                   roepnaam ELEH3

1990-1991 Lithgow Lithgow Shipping  Corp.Ltd  Liberia.

1991-2001 Stavanger Boss  K/S Stavanger Boss / Dte Stavangerski Dampskibsselskab AS Stavanger Nw.

2001-                 Gemar Boss  Boss Ltd. Noorwegen (vlag Marshall Islands).

 

8) Sidelia  1987 (roepnaam ELFB5)                  IMO  8323458

Dienstttijd van 1987-1998

Bouwer : Kawasaki Heavy Industries  Sakaide, Japan (bouwnummer 1381)

Tonnage : 50.272 brt, 25.376 nto en 89.558 dwt.  Bemanning : 22

L X B X D X H : 243,85 X 40,01 X 13,10 X 19,11 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 5 cyl.12.000 pk, snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 37 ton.

Dit type tanker kan 4 verschillende soorten (verwarmde) olie vervoeren.

1987-1989 Sidelia Island Tanker Nr.I Shipping Co.(Shell)/ Island Navigation Corp.Ltd. Liberia.

1989-1998 Sidelia Island Tanker Nr.I Shipping Co.(Shell)/ Shell International Trading & Shipping Liberia.

1998-                 New Amber Island Tanker Nr.I Shipping Co.(Shell)/ Associated Maritime Liberia.

 

 

Later is

 

9) Siratus  1991 (roepnaam MQWU7)                    8907539

Dienstttijd van 1991-1998

Bouwer : Namura Shipbuilding Co.Ltd. Imari, Japan (bouwnummer 907)

Tonnage : 54.962 brt, 27.471 nto   96.121 dwt.  Bemanning : 22

L X B X D X H : 241,00 X 42,02 X 13,62 X 20,43 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 7 cyl. 11.030 pk , snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 32,5 ton.

Dit type tanker kan 3 verschillende soorten (verwarmde) olie vervoeren.

1991-1991 Siratus Concord Tankship Corp.Ltd./The Sanko Steamship Co.Ltd. Liberia.

1991-1994 Siratus Concord Tankship Corp.Ltd./Shell Tankers B.V.

1994-1998 Siratus Concord Tankship Corp.Ltd./Shell International Trading & Shipping Co.Ltd.London.

1998-2001 verkocht aan Fratelli D’Amamto Srl, Italie en herdoopt in Laura D’Amato.

2001-                verkocht aan Narvik Holding Corp.Panama en herdoopt in Platres.

 

10) Siliqua  1991 (roepnaam MSET3)                    IMO 8907541

Dienstttijd van 1991-1999

Bouwer : Namura Shipbuilding Co.Ltd. Imari, Japan (bouwnummer 908)

Tonnage : 54.962 brt, 27.471 nto   96.117 dwt.  Bemanning : 22

L X B X D X H : 241,00 X 42,02 X 13,62 X 20,43 mt.

Machines : 2 Burmeister & Wain 7 cyl. 11.030 pk , snelheid 14 knopen.

Brandstofverbruik per dag : 32,5 ton.

Dit type tanker kan 3 verschillende soorten (verwarmde) olie vervoeren.

1991-1998 Siliqua Concord Tankship Corp.Ltd./The Sanko Steamship Co.Ltd. Liberia.

1998-1999 Terug naar oorspronklijke eigenaar Sanko Steamship Co.Ltd. en herdoopt in Sanko Eternal.

1999-2000 verkocht aan Sideway Shipping Cyprus en herdoopt in Giovanna I.

2000-         verkocht aan Golden Seastar Maritime Gobraltar en herdoopt in Giovanna.

 

11) Sunetta  1975 (roepnaam ELCN5)                  IMO  7379163

Dienstttijd van 1990-1998

Bouwer : Kanasashi Zosen, Korea (bouwnummer 907)

Tonnage : 42.619 brt, 32.564 nto   87.813 dwt. 

L X B X D X H : 246,00 X 38,38 X 13,85 X 18,30 mt.

Machines : 2  MAN 7 cyl. , snelheid 15 knopen.

1975-1979 Carolyn Jane Agnes Shipping Corp./The Sanko Steamship Co.Singapore.

1979-1983 Carolyn Jane Hero Tankship./Papachristidis Maritime Inc.Singapore.

1983-1990 Carolyn Jane Grand Cess Shipping Inc.Liberia.

1990-1994 Sunetta  Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. onder Nederlands beheer.

1994-1998 Sunetta  Shell International Trading & Shipping Co.Ltd. onder Liberiaanse vlag.

Op 15mei 1998 aanvang van de sloop te Chittagong.

 

12) Sentis  1985 (roepnaam VRCM )                  IMO

Dienstttijd van 1985-1989

Bouwer : Kawasaki Heavy Industries Sakaide, Japan (bouwnummer 1370 )

Tonnage : 50.272 brt, 25.376 nto   89.000 dwt. 

L X B : 243,84 X 39,62 mt.

Machines : 2  Kawasaki/MAN/B&W 5 cyl. 12.000 pk, snelheid 15 knopen.

1985-1985 Atlantic Assurance Island Navigation Corp./C.Y.Tung.

1985-1989 Sentis in charter bij Shell Tankers U.K. Ltd.London, vlag Hong Kong.

Op 31 december 1985 in de Delaware rivier aan de grond gelopen.

1989  verkocht aan U.S.S.R.

 

 

Dan werd er in 1986 nog een tanker gekocht die ook een S-naam kreeg namelijk de Solena.

 

13) Solena  1980 (roepnaam ELFU4 )                  IMO  7915266

Dienstttijd van 1986-1997

Bouwer : Imabari Zosen Heavy Industry, Japan (bouwnummer 1082 )

Tonnage :   88.836 dwt. 

L X B X D : 243,85 X 42,07 X 18,52 mt.

Machines : Burmeister & Wain dieselmotor 20.500 pk, snelheid 15 knopen.

1980-1986 World Frame Hyrax Shipping Panama.

1986-1997 Solena Solena Shipping (Deutsche Shell Tanker).

1997-2000 Solena Stasco vlag Isle of Man.

2000-         verkocht aan Belner Shipping Cyprus en herdoopt in Nord Sea.

 

Aanvullende gegevens of  informatie evenals foto’s zijn van harte welkom op e-mailadres k.los@hetnet.nl

 

Koos Los