De nieuwbouw van de Shell tankervloot in de jaren 1924-1940 (deel 3).
In dit derde en laatste gedeelte die de nieuwbouw van de Shell behandeld wordt o.a. aandacht besteed aan de E-, O- en R-schepen. De O- en R-schepen kwamen vanaf 1935 in dienst en de R-schepen in 1938. Daarnaast komen ook de overige afgeleverde nieuwbouw aan bod zoals enkele S- en T-schepen. De T-schepen waren weer een stap verder in de richting van nog grotere schepen. Nog voor het uitbreken van W.O. II kwamen deze 15.000 tonners in de vaart. Deze twee T-schepen sluiten de periode 1924-1940 af.
Tussen 1936-1939 werden er in totaal 28 schepen van 9.200 dwt. in dienst gesteld. Hiervan kwamen er 16 onder Engelse en 12 onder Nederlandse vlag te varen. In 1938/1939 werden er vijf van de Nederlandse schepen overgedragen aan Anglo-Saxon Oil Company Ltd. London. (Carelia, Clea, Cymbula, Chama en Clausina). Deze schepen zijn in deel 2 behandeld.
De nieuwbouw E-klasse.
1) Ena 1936 (roepnaam PDXQ) Diensttijd 1936-1961
Bouwer : Odense Staalskibvaertf Odense Dk. (bouwnummer 059)
Tonnage : 6.229 brt., 3.589 nto. en 9.150 dwt.
L X B X D X H : 136,04 X 16,60 X 7,82 X 9,21 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 2.800 pk. snelheid 10,5 knopen.
In juni 1936 in dienst gesteld.
1936-1955 Ena N.V. Petr. Mij. La Corona.
1955-1961 Ena Shell Tankers N.V.
1961-1967 A-876 Koninklijke Marine Den Helder.
Op 15-12-67 aanvang sloop bij Frans Rijsdijk te Hendrik-Ido-Ambacht.
2) Etrema 1936 (roepnaam PDZP) Diensttijd 1936-1959
Bouwer : R.D.M. Rotterdam (bouwnummer 193)
Tonnage : 6.236 brt., 3.606 nto. en 9.135 dwt.
L X B X D X H : 135,96 X 16,60 X 7,80 X 9,21 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 2.800 pk. snelheid 10,5 knopen.
In mei 1936 in dienst gesteld.
1936-1940 Etrema B.P.M..
1940-1947 Memelland in beslag genomen door Duitsland.
1947-1955 Etrema N.V. Petr. Mij. La Corona.
1955-1959 Etrema Shell Tankers N.V.
Op 08-10-59 aanvang sloop te Inverkeithing.
3) Eluta 1936 (roepnaam PDXI) Diensttijd 1936-1941
Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam (bouwnummer 656)
Tonnage : 6.236 brt., 3.593 nto. en 9.130 dwt.
L X B X D X H : 130,47 X 16,57 X 7,80 X 9,21 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 2.800 pk. snelheid 10,5 knopen.
In juli 1936 in dienst gesteld.
1936-1941 Eluta N.V. Petr. Mij. La Corona.
Op 21-05-41 getorpedeerd door U-93 op de Atlantische Oceaan.
4) Erinna 1936 (roepnaam PDYN) Diensttijd 1936-1957
Bouwer : Kon. Mij. De Schelde Vlissingen (bouwnummer 202)
Tonnage : 6.233 brt., 3.591 nto. en 9.110 dwt.
L X B X D X H : 136,04 X 16,60 X 7,80 X 9,21 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 6 cil. 2.800 pk. snelheid 10,5 knopen.
In juli 1936 in dienst gesteld.
De tewaterlating was een probleem. Op 26 april waren alle genodigden aanwezig om de
feestelijke tewaterlating bij te wonen. Helaas de Erinna had er nog geen zin in. Ondanks
meerdere pogingen weigerde ze van stapel te lopen. Uiteindelijk ging ze pas op 6 mei
definitief te water.
1936-1955 Erinna N.V. Petr. Mij. La Corona.
1955-1957 Erinna Shell Tankers N.V.
Op 11-11-57 aanvang sloop te Hong Kong.
5) Eulota 1936 (roepnaam PDZT) Diensttijd 1936-1940
Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam (bouwnummer 655)
Tonnage : 6.236 brt., 3.606 nto. en 9.152 dwt.
L X B X D X H : 130,47 X 16,57 X 7,80 X 9,21 mt.
Machines : Wilton-diesel 6 cil. 2.800 pk. snelheid 10,5 knopen.
In mei 1936 in dienst gesteld.
1936-1940 Eulota N.V. Petr. Mij. La Corona.
Op 11-03-40 getorpedeerd door U-28 in Het Kanaal.
De nieuwbouw R-klasse.
De R-klasse was bestemd voor de C.S.M. en van een ander formaat dan de E-klasse. De schepen kregen Spaanse meisjes-
namen. Er kwamen tien van deze schepen in dienst.
De algemene gegevens luiden :
Lengte over alles 104, 65 mt, lengte tussen de loodlijnen 102,11 mt.
Breedte 17,07 mt, holte 4,51 mt en diepgang van 4,11 mt.
Tonnage : 3.145 brt., 1.555 nto. en 4.151 dwt.
Bunkerinhoud : 307 m3, bemanning : 41 man.
Machines : 2 T.E.M.fabrikaat Werkspoor 390 x 635 x 1020 x 700 mm slag.
IPK bij 175 omwentelingen bedroeg 2.500, snelheid 11,5 knopen per uur.
2 Babc.-Wilc. ketels, elk 303 m2 V.O., 12,6 kg/cm2 druk.
2 ladingpompen elk 370 ton per uur 380 x 355 x 610 mm.
Stoomankerspil Emerson Walker 51 mm ketting.
Stoomlieren John Lynn 1 bij voormast en 1 op kampagne.
Stuurmachine Stoom Atlas Werke 220 x 200 mm
Klasse Lloyds 100 A 1 carrying petroleum in bulk.
Spantconstructie : langs-en dwarsspanten gecombineerd.
2 Langschotten, 6 middentanks elk 9,60 mt. lang.
4 Zijtanks voor olie, 4 zijtanks voor ballast.
1 laadboom van 3-ton aan de voormast.
2 Reddingboten van 7,93 x 2,44 x 0,99 mt.
1 Werkboot van 5,49 x 1,83 x 0,80 mt.
6) Rita 1935 (roepnaam PJAF) Diensttijd 1935-1959
Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 233)
Tonnage : 3,145 brt., 1.555 nto. en 4.041 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In april 1935 in dienst gesteld.
1935-1955 Rita C.S.M.
1955-1959 Rita Shell Tankers N.V.
1959-1976 Rita Shell Tankers Ltd. U.K.
In 1976 gesloopt in Indonesie.
7) Rosa 1935 (roepnaam PJAO) Diensttijd 1935-1956
Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 232)
Tonnage : 3,145 brt., 1.555 nto. en 4.076 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In februari 1935 in dienst gesteld.
1935-1955 Rosa C.S.M.
1955-1956 Rosa Shell Tankers N.V.
1956-1969 Rosa Shell Tankers Ltd. U.K.
in 1959 gesloopt in Belgie.
8) Ramona 1936 (roepnaam PJCC) Diensttijd 1936-1955
Bouwer : P.Smit Rotterdam (bouwnummer 501)
Tonnage : 3,163 brt., 1.555 nto. en 4.075 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In april 1936 in dienst gesteld.
1936-1955 Ramona C.S.M.
1955-1961 Ramona Caribean Petroleum Company.
1961-1963 als opslagschip bij Assuncion Nacional Ganderos de Venezuela.
Op 07-05-63 door sleepboot Maas naar Rotterdam gebracht.
Op 05-09-63 aanvang sloop in Belgie.
9) Renata 1936 (roepnaam PJCD) Diensttijd 1936-1954
Bouwer : N.S.M Amsterdam (bouwnummer 241)
Tonnage : 3,155 brt., 1.555 nto. en 4.072 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In april 1936 in dienst gesteld.
1936-1954 Renata C.S.M.
1954-1961 Shellplata Cia. De Navegacion Shell Argentina.
1961-1969 Shellplata Estrella Maritima S.A.de Nav. Y Comercio Argentinie.
1969-1981 Toba Centauro Trans Ona S.A. Toba.
1981-1984 Mar Bravo Lunmar Nav..S.A.
1984-1996 Mar Bravo Petro Tank SA Buenos Aires (vlag Panama)
1996-2004 Mar Bravo Petro Tank SA Buenos Aires (vlag Columbia).
10) Rodas 1937 (roepnaam PJCK) Diensttijd 1937-1955
Bouwer : N.D.M Rotterdam (bouwnummer 266)
Tonnage : 3,176 brt., 1.555 nto. en 4.037 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In augustus 1937 in dienst gesteld.
1937-1955 Rodas C.S.M.
1955-1961 Rodas Shell Tankers N.V.
In maart 1961 voor de sloop verkocht aan Dako Trading.
Op 22-05-55 aanvang sloop te Millford U.K.
11) Rosaura 1937 (roepnaam PJCI) Diensttijd 1937-1950
Bouwer : N.S.M Amsterdam (bouwnummer 264)
Tonnage : 3,173 brt., 1.555 nto. en 4.034 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In februari 1937 in dienst gesteld.
1937-1950 Rosaura C.S.M.
1950-1957 Rosaura Shell Caribean Petroleum Company.
1957-1960 Rosaura Compania Shell de Venezuela.
1960-1960 Rosaura Shell Tankers N.V.
Op 28-06-60 aanvang sloop in Belgie.
12) Rufina 1937 (roepnaam PJCJ) Diensttijd 1937-1957
Bouwer : N.S.M Amsterdam (bouwnummer 265)
Tonnage : 3,173 brt., 1.555 nto. en 4.029 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In juli 1937 in dienst gesteld.
1937-1955 Rufina C.S.M.
1955-1957 Rufina Shell Tankers N.V.
Op 13-05-57 na aanvaring met Thorunn bij Maracaibo gezonken.
Op 31-05-57 gelicht.
Op 01-06-57 na noodreparatie versleept naar Rotterdam.
In 1957 gesloopt bij Simons te Rotterdam.
13) Rafaela 1938 (roepnaam PJCN) Diensttijd 1938-1955
Bouwer : Blythwood Shipb. Glasgow (bouwnummer 050)
Tonnage : 3,176 brt., 1.555 nto. en 4.027 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In juli 1938 in dienst gesteld.
1938-1955 Rafaela C.S.M.
1955-1955 Rafaela Shell Tankers N.V.
In febr. 52 gesloopt te Hong Kong
14) Rebeca 1938 (roepnaam PJCL) Diensttijd 1938-1951
Bouwer : Furness Shipb. Haverton Hill-on-Tees (bouwnummer 277)
Tonnage : 3,176 brt., 1.555 nto. en 4.048 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In maart 1938 in dienst gesteld.
1938-1951 Rebeca C.S.M.
1951-1954 Rebeca Shell Caribean Petroleum Company.
1954-1963 Rebeca Compania Shell de Venzuela.
In 1963 gesloopt in Belgie.
15) Rosalia 1938 (roepnaam PJCM) Diensttijd 1938-1943
Bouwer : Furness Shipb. Haverton Hill-on-Tees (bouwnummer 278)
Tonnage : 3,177 brt., 1.555 nto. en 4.048 dwt.
L X B X D X H : 104,65 X 17,07 X 4,11 X 4,51 mt.
Machines : Werkspoor-2 triples 2.400 pk. snelheid 11,5 knopen.
In april1938 in dienst gesteld.
1938-1943 Rosalia C.S.M.
Op 27-07-43 getorpedeerd door U-615 in Bulian Bay.
De nieuwbouw O-klasse.
16) Olivia 1937 (roepnaam PGMN) Diensttijd 1937-1942
Bouwer : Cantieri Riunti del Adriatico Monfalcone Italie (bouwnummer 1214)
Tonnage : 6.307 brt., 3.600 nto. en 9.120 dwt. Bemanning : 41 man.
L X B X D X H : 130,47 X 16,57 X 7,82 X 9,37 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In juli 1937 in dienst gesteld.
1937-1942 Olivia N.V. Petroleum Mij. La Corona.
Op 14-06-42 na aanval door Duitse raider Thor gezonken.
17) Ondina 1939 (roepnaam PGNC) Diensttijd 1939-1959
Bouwer : N.D.M. Amsterdam (bouwnummer 071)
Tonnage : 6.530 brt., 3.534 nto. en 9.070 dwt. .
L X B X D X H : 136,04 X 16,60 X 7,82 X 9,37 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In augustus 1939 in dienst gesteld.
1939-1955 Ondina N.V. Petroleum Mij. La Corona.
1955-1959 Ondina Shell Tankers N.V.
Op 02-02-59 aanvang sloop te Hong Kong.
18) Oscilla 1939 (roepnaam PGPJ) Diensttijd 1939-1942
Bouwer : C.van der Giessen Krimpen a/d IJssel (bouwnummer 657)
Tonnage : 6.341 brt., 3.590 nto. en 9.031 dwt. .
L X B X D X H : 130,47 X 16,57 X 7,82 X 9,37 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In augustus 1939 in dienst gesteld.
1939-1942 Oscilla N.V. Petroleum Mij. La Corona.
Op 16-03-42 getorpedeerd door Italiaanse onderzeeboot Morosini bij Antiqua.
19) Ovula 1938 (roepnaam PGPZ) Diensttijd 1938-1959
Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam (bouwnummer 662)
Tonnage : 6.256 brt., 3.589 nto. en 9.067 dwt. .
L X B X D X H : 136,09 X 16,62 X 7,81 X 9,37 mt.
Machines : MAN-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In maart 1938 in dienst gesteld.
1938-1955 Ovula N.V. Petroleum Mij. La Corona.
1955-1959 Ovula Shell Tankers N.V.
Op 04-02-59 aanvang sloop te Hong Kong.
20) Ocana 1938 (roepnaam PGLJ) Diensttijd 1938-1942
Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam (bouwnummer 661)
Tonnage : 6.256 brt., 3.589 nto. en 9.062 dwt. .
L X B X D X H : 130,47 X 16,60 X 7,81 X 9,37 mt.
Machines : MAN-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In maart 1938 in dienst gesteld.
1938-1942 Ocana N.V. Petroleum Mij. La Corona.
Op 24-03-42 getorpedeerd door U-552, niet gezonken.
Op 15-04-42 door HMS Burlinton tot zinken gebracht nadat ze dagenlang
Uitgebrand had rond gedreven.
21) Omala 1938 (roepnaam PGMP) Diensttijd 1938-1959
Bouwer : Cantieri Riunti del Adriatico Monfalcone, Italie (bouwnummer 1202)
Tonnage : 6.256 brt., 3.572 nto. en 9.140 dwt. .
L X B X D X H : 136,04 X 16,60 X 7,80 X 9,37 mt. Bemanning : 50 man.
Machines : Werkspoor-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In juni 1938 in dienst gesteld.
1938-1940 Omala N.V. Petroleum Mij. La Corona.
1940-1946 Worth in beslag genomen door Duitsland.
1946-1955 Omala N.V. Petroleum Mij. La Corona
1955-1959 Omala Shell Tankers N.V.
Op 22-10-59 aanvang sloop te Blyth U.K.
22) Onoba 1938 (roepnaam PGMV) Diensttijd 1938-1941
Bouwer : C.van der Giessen Krimpen a/d IJssel (bouwnummer 647)
Tonnage : 6.256 brt., 3.589 nto. en 9.078 dwt. .
L X B X D X H : 130,47 X 16,60 X 7,82 X 9,37 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 2.800 pk. snelheid 12 knopen.
In maart 1938 in dienst gesteld.
1938-1941 Onoba N.V. Petroleum Mij. La Corona.
Op 16-01-41 tijdens Duitse luchtaanval tot zinken gebracht.
De nieuwbouw overige schepen.
23) Saidja 1939 (roepnaam PHHE) Diensttijd 1939-1960
Bouwer : R.D.M. Rotterdam (bouwnummer 213)
Tonnage : 6.671 brt., 5.046 nto. en 8.710 dwt. .
L X B X D X H : 137,21 X 19,06 X 6,37 X 7,74 mt.
Machines : RDM-diesel 3.800 pk. snelheid 11 knopen.
In oktober 1939 in dienst gesteld.
1939-1955 Saidja N.I.T.M.
1955-1960 Saidja Shell Tankers N.V.
In 1960 gesloopt te Singapore.
24) Saroena 1938 (roepnaam PHIR) Diensttijd 1938-1959
Bouwer : Wilton-Fijenoord Schiedam (bouwnummer 668)
Tonnage : 6.671 brt., 5.046 nto. en 8.710 dwt. .
L X B X D X H : 137,21 X 19,09 X 6,37 X 7,74 mt.
Machines : RDM-diesel 3.800 pk. snelheid 11 knopen.
In november 1938 in dienst gesteld.
1938-1955 Saroena N.I.T.M.
1955-1959 Saroena Shell Tankers N.V.
1959-1961 Saroena Shell Tankers Ltd. London.
In februari 1961 gesloopt.
Een nieuwe stap werd gezet met het in dienst nemen van twee T-schepen. Het draagvermogen was 15.000 ton, een nieuw record voor Shell-schepen onder Nederlandse vlag.
25) Taria 1939 (roepnaam PHWP) Diensttijd 1939-1961
Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 273)
Tonnage : 10.328 brt., 6.146 nto. en 15.275 dwt. .
L X B X D : 160,12 X 19,67 X 9,01 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 10 cil. 4.300 pk. snelheid 13 knopen.
In oktober 1939 in dienst gesteld.
1939-1955 Taria N.V. Petr. Mij. La Corona.
1955-1961 Taria Shell Tankers N.V.
Op 13-03-61 aanvang sloop te Hong Kong.
26) Tibia 1939 (roepnaam PHZP) Diensttijd 1939-1960
Bouwer : N.S.M. Amsterdam (bouwnummer 272)
Tonnage : 10.356 brt., 6.146 nto. en 15.147 dwt. .
L X B X D : 160,12 X 19,63 X 9,01 mt.
Machines : Werkspoor-diesel 10 cil 4.300 pk. snelheid 13 knopen.
In juni 1939 in dienst gesteld.
1939-1955 Tibia N.V. Petr. Mij. La Corona.
1955-1960 Tibia Shell Tankers N.V.
1960-1962 Tibia Shell Tankers Ltd. London.
Op 11-03-62 aanvang sloop bij Sigma Shipping te Hong Kong.
Hiermede sluit ik de nieuwbouw-periode 1924-1940 af. Ruim 100 nieuwe schepen zijn de revue gepasseerd.
Velen van deze schepen hebben de Tweede Wereldoorlog niet overleefd evenmin als een groot deel van de opvarenden. De schepen konden na 1945 vervangen wat helaas niet gold voor de slachtoffers.
Graag verwijs ik naar een apart artikel waarin de verliezen in de jaren 1939-1945 van Shell-tankers beschreven wordt en elk schip apart vermeld met beschikbare bijzonderheden.
Opgesteld door T.J.Los. Aanvullingen en/of correcties en eventueel fotos zijn welkom op e-mailadres