ss Conchita

Without

Tijdens een droogdok periode bij een Nederlandse werf te Rotterdam werden conform de voorschriften van U.S. Coastguard onder alle ladingleiding en scheepsbunker aansluitflenzen/afsluiters lekbakken geplaatst. Dit teneinde kleine hoeveelheden olie uit de walslangen en scheepsleidingen op te vangen en vervolgens op een degelijke manier te kunnen afvoeren. Kosten bewust zijnde zoals gebruikelijk bij STBV werden de afneembare roosters (gratings) op deze lekbakken (veiligheid voor het wal-en scheepspersoneel tijdens het aan- en afkoppelen van de laad cq losslangen etc) bij derden besteld. Op de dokwerklijst stond dan ook vermeld: "without gratings". Tegen het einde van de doktijd bleek dat de lekbak onder de zg Miri leiding op het achterschip (voor laden/lossen via een speciale leiding op het achterschip in een klein aantal havens zoals bv Miri) nog niet helemaal afgewerkt was. Tijdens de dagelijkse bespreking van de werkzaamheden etc van de scheepsleiding, met de vertegenwoordiger van de werf en de STBV deck superintendent vroeg de STBV superintendent aan de superintendent van de werf wanneer hij dacht de lekbak werkzaamheden afgerond te hebben. Ik heb in mijn langdurige loopbaan zelden een STBV superintendent zo rood aan zien lopen toen de werf employé meedeelde dat alles afgerond was behalve de plaatsing van de withouten gratings!! (without is een zeer dure houtsoort in de scheepvaart en de betekenis van "without" in de Engelse taal is toch wel wat anders. Uiteindelijk is alles goedgekomen maar dit was een voorval dat ik nooit meer vergeten zal.

Ton van Haaften (ex Gezagvoerder STBV)