ss Conchita

Overige nieuwbouw Shell-tankers in de tachtigerjaren

In de jaren 1980 en 1990 kwamen nog enkele kleine series nieuwe tankers in de vaart. De tijd dat er voor zowel Nederland als voor Engeland tientallen schepen van een en hetzelfde type werden gebouwd was voorbij. Er werd steeds meer uitgegaan van speciaal schepen die qua bouw afgestemd werden op gericht transport.

Als gevolg van de ontwikkelingen in de wereld energievoorziening nam in de zeventigerjaren de belangstelling voor kolen als energiedrager voor de toekomst sterk toe. Er werd door Shell besloten tot de aanschaffing van enkele bulkcarriers voor vervoer van kolen. In augustus 1978 werd de Tectus (ex Canadian Bridge) van rederij Silver Line aangeschaft.

Voor Engeland kwamen drie nieuwe T-schepen in de vaart. Twee werden geregistreerd in Douglas, Isle of Man en een schip in Hong Kong. Het waren de bulkcarriers Tribulus, Tricula (in dienst van 1981 tot 1993) en de eerder genoemde Tectus (in dienst van 1974 tot 1987).


1) Tribulus (GBVL)
opgeleverd in maart 1981 door Hyundai Heavy Industries te Ulsan, Zuid Korea
(bouwnummer 142) aan Shell Tankers Ltd. London. IMO 7917850.
Tonnage : 69.230 brt., 47.735 nto. en 127.907 dwt.
Ze was 264,26 mt. lang en 40,84 mt. breed.



2) Tricula (GBVM)
opgeleverd in mei 1981 door Hyundai Heavy Industries te Ulsan, Zuid Korea
(bouwnummer 143) aan Shell Tankers Ltd. London. IMO 7917862.
Tonnage : 69.230 brt., 47.735 nto. en 127.907 dwt.
Ze was 264,26 mt. lang en 40,84 mt. breed.


3) Tectus (GOVZ)
opgeleverd in 1974 door Harland & Wolff Ltd. Belfast
(bouwnummer 1692)
in beheer Shell Coal International (vlag Hongkong)
IMO 7340980.
Tonnage : 65.135 brt., 44.454 nto. en 119.500 dwt.
Ze was 261,01 mt. lang en 40,67 mt. breed.
Onder Nederlandse vlag kwam eveneens een bulkcarrier te varen t.w.



4) Tagelus 1972 (roepnaam PHWH)
Diensttijd 1979-1988 IMO 7205049
Bouwer : Mitsubishi Heavy Industries Harima (bouwnummer H 224)
Tonnage : 65.333 brt., 40.419 nto. en 120.186 dwt.
L X B X H X D : 261,02 X 40,60 X 22,51 X 16,53 mt.
Machines : 2 Sulzer-dieselmotoren van 26.100 pk. Snelheid 16 knopen.
In dienst gesteld in mei 1972.
1972-1975 Stirling Bridge H.Clarkson & Co. Ltd. London.
1975-1979 Stirling Bridge Silver Line Ltd. / Derholm Ship Management Ltd.U.K.
1979-1988 Tagelus Shell Tankers B.V.
1988-1989 Tagelus Tagelus Shipping Corp. / Shell Tankers B.V. Liberia.
1989-1991 Pan Maple Ocean Wave Maritime Corp. / Union Commercial Steaamship Co. Gr.
1991-1993 Finitas Ocean Wave Maritime Corp. / Union Commercial Steaamship Co. Gr.
Op 19 januari 1993 aanvang sloop te Kaohsiung.

In 1982/1983 kwamen twee nieuwe C-schepen in de vaart. Deze kwamen onder Nederlandse vlag. Het waren kleinere schepen met een draagvermogen van 19.990 ton.


5) Caurica 1982 (roepnaam PDJI) Diensttijd 1982-1992 IMO 8022858.
Bouwer : Verolme Heusden (bouwnummer 986)
Tonnage : 14.605 brt., 7.861 nto. en 19.900 dwt.
L X B X H X D : 169,77 X 22,74 X 13,90 X 10,35 mt.
Machines : 2 Sulzer-dieselmotoren van 9.875 pk. Snelheid 14 knopen.
In dienst gesteld in november 1982.
1982-1992 Caurica Shell Tankers B.V.
1992-2001 Caura Venfleet Lube Ltd./ PDV Marina SA Spanje.
2001- Caura Venfleet Lube Ltd./ PDV Marina SA Caracas, Venezuela.




6) Cardissa 1983 (roepnaam PDJE) Diensttijd 1983-1996 IMO 8022860.
Bouwer : Verolme Heusden (bouwnummer 987)
Tonnage : 14.605 brt., 7.861 nto. en 19.900 dwt.
L X B X H X D : 169,77 X 22,74 X 13,90 X 10,35 mt.
Machines : 2 Sulzer-dieselmotoren van 9.875 pk. Snelheid 14 knopen.
In dienst gesteld in maart 1983.
1983-1996 Cardissa Shell Tankers B.V.
In 1993 verbouwd bij Wilton Fijenoord tot een Dynamic Positioned Shuttle Tanker met een draagvermogen van 22.290 ton. (roepnummer MXPR2).
1996-1997 Cardissa Shell International Trading & Shipping Co. Ltd. Rotterdam.
1997- Cardissa Shell International Trading & Shipping Co. Ltd. Douglas, Isle of Man.

In 1985-1990 kwam er een serie S-schepen in de vaart onder Nederlandse en Liberiaanse vlag. Deze schepen zijn in een apart artikel beschreven.

In 1989/1990 kwamen er een viertal Z-schepen in dienst waarvan twee in Nederlands beheer. Alle vier schepen voeren onder de Liberiaanse vlag. Deze schepen hadden een draagvermogen van 69.500 ton.



7) Zaria 1989 (roepnaam ELJA9) Diensttijd 1989-1994 IMO 8715527.
Bouwer : Burmeister & Wain Skibsvearft Kopenhagen (bouwnummer 928)
Tonnage : 43.398 brt., 19.867 nto. en 69.500 dwt.
L X B X H X D : 228,63 X 32,25 X 21,62 X 13,90 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren van 10.904 pk. Snelheid 16 knopen.
In dienst gesteld in juni 1989.
1989-1995 Zaria Difko 63 Liberia in beheer Shell Tankers B.V.
1995-1995 Burwain Torm K/S Difko 63 Liberia in beheer Naess Shipping Holland, Liberia.
1995-2001 Northsea Dowel K/S Difko 63 Liberia / Tscudi & Eitzen International Denemarken.
2001- Northsea Dowel Nordan Tankers Noorwegen / Tesma Gentofte Denemarken.



8) Zafra 1990 (roepnaam ELNA8) Diensttijd 1990-1995 IMO 8820951.
Bouwer : Burmeister & Wain Skibsvearft Kopenhagen (bouwnummer 930)
Tonnage : 43.398 brt., 19.867 nto. en 69.500 dwt.
L X B X H X D : 228,63 X 32,25 X 21,62 X 13,90 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren van 10.904 pk. Snelheid 16 knopen.
In dienst gesteld in maart 1990.
1990-1995 Zafra K/S Difko LXIV Liberia in beheer Shell Trading & Shipping Liberia.
1995-1996 Burwain Adriatic K/S Difko LXIV Liberia in beheer Naess Shipping Holland, Liberia.
1996-1998 Northsea Chaser Nordan Tankers 4 Noorwegen.
1998-2001 Northsea Chaser K/S Difko LXIV Liberia / Tscudi & Eitzen International Denemarken.
2001- Difko Chaser Nordan Tankers 4 Noorwegen / Tesma Gentofte Denemarken.

Voor Engeland kwamen eveneens twee nieuwe Z-schepen in de vaart. Ze werden geregistreerd in Monrovia, Liberia.



9) Zidona (ELJH4) opgeleverd in 1989 door Burmeister & Wain Kopenhagen (bouwnummer 929) aan Shell Tankers Ltd. London. IMO 8715534.
Tonnage : 43.398 brt., 19.867 nto. en 69.500 dwt.
L X B X H X D : 228,63 X 32,25 X 21,62 X 13,90 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren van 10.904 pk. Snelheid 16 knopen.
Diensttijd 1989-1995.



10) Zaphon (ELNI3)
opgeleverd in 1990 door Burmeister & Wain Kopenhagen (bouwnummer 931) aan Shell Tankers Ltd. London. IMO 8900086.
Tonnage : 43.398 brt., 19.867 nto. en 69.500 dwt.
L X B X H X D : 228,63 X 32,25 X 21,62 X 13,90 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren van 10.904 pk. Snelheid 16 knopen.
Diensttijd 1990-1995.

In 1993/1994 kwamen er een zestal H-schepen in dienst waarvan vier onder Nederlandse vlag. Deze schepen hadden een draagvermogen van 46.800 ton. Bij de Stocznia Yard in Polen werden twee schepen gebouwd voor Australie en Nieuw Zeeland en wel de Helix en de Kakariki.

Van de zes H-schepen kwamen er in eerste instantie drie onder Nederlandse vlag de Halia, Hastula en Hadra. De Hastasia, Haustrum en Haminea kwamen in beheer bij de Deutsche Shell GmbH Hamburg en voeren onder Liberiaanse vlag. In 1995 ging de Hatasia over naar Shell Tankers B.V., maar bleef onder Liberiaanse vlag.



11) Halia 1993 (roepnaam PEMA) Diensttijd 1993-1997 IMO 9047362.
Bouwer : Halla Engineering & Heavy Industries Inchon, Zuid Korea (bouwnummer S 179)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.878 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren 6 cyl. van 10.143 pk. Snelheid 14,5 knopen.
In dienst gesteld in augustus 1993 in beheer ‘s-Gravenhage.
1993-1995 Halia Harry Shipping Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1995-1997 Halia Harry Shipping Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd ’s-Gravenhage.
1997-1999 Halia Harry Shipping Ltd.hell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1998-2004 Halia Vikes Shell Tankers Isle of Man.
2004 verkocht aan Tanker Pacific te Singapore.



12) Hastula 1993 (roepnaam PENZ) Diensttijd 1993-1997 IMO 9047374
Bouwer : Halla Engineering & Heavy Industries Inchon, Zuid Korea (bouwnummer S 180)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.842 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren 6 cyl. van 10.143 pk. Snelheid 14,5 knopen.
In dienst gesteld in oktober 1993 in beheer ’s-Gravenhage.
1993-1997 Hastula First International Capital Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1997-1999 Hastula Henry Shipping Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1999-2004 Hastula Vikes Shell Tankers Isle of Man. (roepnaam ZNWD6)
2004 verkocht aan Tanker Pacific te Singapore



13) Hatasia 1993 (roepnaam ELQG5) Diensttijd 1995-1997 IMO 9047386.
Bouwer : Halla Engineering & Heavy Industries Inchon, Zuid Korea (bouwnummer S 197)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.851 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren 6 cyl. van 10.143 pk. Snelheid 14,5 knopen.
In dienst gesteld in november 1993 onder Duitse vlag.
1993-1995 Hatasia First International Capital Ltd. / Deutsche Shell GmbH Hamburg.
1995-1997 Hatasia First International Capital Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1997-1999 Hatasia Henry Shipping Ltd. / Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1999-2004 Hatasia Vikes Shell Tankers Isle of Man. (roepnaam ZNWF8)
2004 verkocht aan Tanker Pacific te Singapore.



14) Hadra 1994 (roepnaam PENQ) Diensttijd 1994-1997 IMO 9048081.
Bouwer : Halla Engineering & Heavy Industries Inchon, Zuid Korea (bouwnummer S 199)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.851 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren 6 cyl. van 10.143 pk. Snelheid 14,5 knopen.
In dienst gesteld in 1994 in beheer ’s-Gravenhage.
1994-1997 Hadra Hubert Shipping Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. ‘s-Gravenhage.
1997 De Hadra was als laatste Shell-tanker onder Nederlandse vlag tot november ’97 in de vaart.
1997-1999 Hadra Henry Shipping Ltd. Shell International Trading & Shipping Comp. Ltd. Liberia.
1999-2004 Hadra Vikes Shell Tankers Isle of Man. (roepnaam ZNWD8)
2004 verkocht aan Tanker Pacific te Singapore.

In beheer Shell Engeland (onder Liberiaanse vlag)


15) Haminea 1994 (roepnaam ELQG5) Diensttijd 1994-1997 IMO 9048093.
Bouwer : Halla Engineering & Heavy Industries Inchon, Zuid Korea (bouwnummer S 200)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.851 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren 6 cyl. van 10.143 pk. Snelheid 14,5 knopen.
In juni 1994 in dienst onder Duitse vlag.
1994-1999 Haminea First International Capital Ltd. / Deutsche Shell GmbH Hamburg.
1999-2004 Haminea Vikes Shell Tankers Isle of Man. (roepnaam ZNWS7)
2004 verkocht aan Tanker Pacific te Singapore.



16) Haustrum 1994 (roepnaam ELQG6) Diensttijd 1994-1997 IMO 9047398.
Bouwer : Halla Engineering & Heavy Industries Inchon, Zuid Korea (bouwnummer S 198)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.851 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
Machines : 2 B & W-dieselmotoren 6 cyl. van 10.143 pk. Snelheid 14,5 knopen.
In januari 1994 in dienst onder Duitse vlag.
1994-1999 Haustrum First International Capital Ltd. / Deutsche Shell GmbH Hamburg
1999-2004 Haustrum Vikes Shell Tankers Isle of Man. (roepnaam ZNWD2)
2004 verkocht aan Tanker Pacific te Singapore.



17) Helix 1997 (roepnaam VNGA) Diensttijd 1997- IMO 9134713.
Bouwer : Stocznia Szczecinska Yard Stocnia Polen (bouwnummer B 578)
Tonnage : 28.277 brt., 12.696 nto. en 46.092 dwt.
L X B X H X D : 183,20 X 32,22 X 18,00 X 12,21 mt.
In dienst juni 1997 onder de vlag van Australie.
1997- Helix Shell Co. of Australie Ltd. Geelong.


17) Kakariki 1999 (roepnaam ZMKA) Diensttijd 1999- IMO 9158305.
Bouwer : Stocznia Szczecinska Yard Stocnia Polen (bouwnummer B 573)
Tonnage : 46.724 dwt.
L X B X H : 183,00 X 32,20 X 14,40 mt.
In dienst februari 1999 onder de vlag van Nieuw Zeeland.
1997- Kakariki Coastel Tanker Ltd. Shell New Zeland., Wellington.


Hiermede sluit ik mijn serie over de Shell-tankers af. Nagenoeg de gehele Nederlandse vloot heeft in de diverse artikelen de revue gepasseerd. Hoewel er na deze periode en ook nu nog nieuwe schepen in de vaart komen blijven helaas verstoken van een Nederlandse thuishaven en vlag.

Nogmaals en wellicht ten overvloede wijs ik erop dat aanvullingen en/of correcties op dit en andere artikelen van harte welkom zijn op e-mailadres k.los@hetnet.nl