ms Ondina

De T2-tankers bij Shell Tankers B.V.

De Turbo-electric Tankers
In 1941 werd de bouw gepland van de bekende T-tanker. Het bouwplan kwam van de Sun Shipbuilding Company die in opdracht van Standard Oil Company of New Jersey een commerciële tanker ontwierp. In eerste instantie werd gedacht aan de bouw van 12 tankers maar al snel werden er 72 schepen door Engeland bijbesteld om de hoge verliezen (alleen al in jan/mrt.1941 verloor Engeland 22 tankers) te compenseren.

Uiteindelijk werden totaal 525 tankers gebouwd in de periode 1942-1945 waarvan 481 T2-SE-A1 tankers die uitgevoerd werden met turbo-electric machines van 6.000 pk en een snelheid van 14,5 knopen per uur.

Deze 481 schepen werden op een viertal werven gebouwd, t.w.

  • Alabama Drydock & Shipbuilding Company of Mobile
  • Kaiser Company’s Swan Island Yard te Portland
  • Marinship Corporation te Sausalito
  • Sun Shipbuilding & Drydock Company te Chester

De overige 44 schepen van het type T2-SE-A2 werden op de werf van Marinship Corporation gebouwd en hadden een zwaardere motor van 10.000 pk en kwamen vooral bij de U.S.Navy in dienst.

De T-tanker T2-SE-A1 was 159,5 meter lang en 20,8 meter breed. De bruto-tonnage was 10.448 ton
De tanker had 8 grote tanks(no.2 t/m 9) van elk 391.500 gallon olie en 8 x 2 kleine zijtanks van elk 165.000 gallon olie. Tank no.1 had uitsluitend de 2 zijtanks. De totale capaciteit bedroeg bijna 6.000.000 gallons.
Daarnaast was er een klein ruim voor droge lading die voor tank no.1 in het voorschip lag.
Er waren 2 pompkamers, 1 op het voorschip en 1 op het achterschip, deze laatste was de hoofdpompkamer en
was uitgerust met 6 pompen( 3 van 2.000 gallon per min, 2 van 400 en nog een van 700 gallon per min.)
De schepen hadden een actieradius van 12.600 mijl, de bemanning bedroeg circa 44 man.
Elf van deze tankers kwamen in dienst bij de U.S.Navy en kregen naast de naam de code AO.
De eerste door Kaiser Company gebouwde tanker, de "Schenecetady" lag op 16 januari 1943, na de succesvolle proefvaart ,afgemeerd bij de werf toen een luide knal werd gehoord, gevolgd door een aantal grote scheuren aan beide kanten van de romp en in het dek. Ze knikte door en zonk weg in de modder. Ze werd gelicht, gerepareerd en uitvoerig getest voor ze in april 1943 definitief in de vaart werd genomen. Een soortgelijk ongeluk gebeurde op 29 maart van hetzelfde jaar met de "Esso Manhattan" die spontaan in tweeën brak toen ze de haven van New York verliet. Voorzover bekend bleef het bij deze twee ongelukken.
Na de oorlog werden er stalen verstevigingen aangebracht aan de binnenzijde van de romp in de tanken no. 3 t/m 8 en aan stuur en bakboordzijde van het dek.
Als bouwrecord van een T-tanker staat de "Huntington Hills" die na 33 dagen werd opgeleverd.
In sommige gevallen werd er een extra stellage aan dek aangebracht op deze T-tankers waarop vliegtuigen of landingsboten mee genomen konden worden.

Een tweede type tanker de T1-M-BT2 werd eveneens in serie gebouwd. Aantallen van dit type zijn niet bij mij bekend. Deze schepen hadden een bruto-tonnage van 3.145 ton. De maten waren : 99,96 meter lang, 14,73 meter breed en een diepgang van 5,89 meter. Ze hadden een 6-cyl. Dieselmotor van 1.400 pk en een matige snelheid van 11 knopen. Het aantal bemanningsleden lag op 41. Deze schepen hadden nog ruimte voor een drietal passagiers.

Onder Nederlandse vlag : 6 Stanvac-tankers N.V. Stanvac en 3 Tankhavenschepen bij van Uden.

Als laatste wil ik nog opmerken dat in Engeland 26 tankers van de N-klasse werden gebouwd. Deze schepen waren 8.150 brt, hadden een dieselmotor van 3.500 pk. Het eerste schip was de "Nicania" die in mei 1942 in de vaart kwam. Er zijn twee opvallende zaken aan deze 26 tankers. De eerste is dat, tegen alle Britse gewoontes in, deze schepen niet de "Empire" naam kregen. De tweede en meest positieve zaak was dat van deze 26 tankers er niet een in W.O.II verloren is gegaan !

de T2-tankers onder Nederlandse vlag

Bij Shell Tankers hebben de drie T2-tankers geen lange loopbaan gehad. Dit in tegenstelling bij enkele andere maatschappijen zoals b.v. Caltex waar ze maar liefst 17 jaar onder Nederlandse vlag gevaren hebben.

N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona"



1) Thelidomus ex.Bandelier
Gebouwd bij Kaiser & Co. Portland U.S.A.
Tonnage : 10.367 brt.
Draagvermogen 16.504 ton
L X B X D : 159,96 X 20,77 X 11,94 mt.
Machine : General Electric 6.000 pk en een snelheid van 14,5 knopen.
Bemanning : 46 man en geen accommodatie voor passagiers.
Diensttijd bij N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona" van 1955 tot 1960.
In 1944 werd ze in dienst gesteld als Bandelier.
In 1947 verkocht aan Anglo-Saxon Petroleum Company Shell U.K. en herdoopt in Thelidomus.
In 1955 onder dezelfde naam in dienst onder Nederlandse vlag waar ze vooral op de route Venezuela-Curacao bij de C.S.M. werd ingezet.
In 1961 werd ze in Faslane, Schotland gesloopt.



2) Theobaldius ex.Silver Creek
Gebouwd bij Kaiser & Co. Portland U.S.A.
Tonnage : 10.682 brt.
draagvermogen 16.478 ton
L X B X D : 159,96 X 20,77 X 11,94 mt.
Machine : General Electric 6.000 pk en een snelheid van 14,5 knopen.
Bemanning : 46 man en geen accommodatie voor passagiers.
Diensttijd bij N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona" van 1955 tot 1960.
In 1945 werd ze in dienst gesteld als Silver Creek.
In 1947 verkocht aan Anglo-Saxon Petroleum Company Shell U.K. en herdoopt in Theobaldius.
In 1955 onder dezelfde naam in dienst onder Nederlandse vlag waar ze vooral op de route Venezuela-Curacao bij de C.S.M. werd ingezet.
In 1961 werd ze in Faslane, Schotland gesloopt.



3) Tomocyclus ex.Capitol Reef
Gebouwd bij Kaiser & Co. Portland U.S.A.
Tonnage : 10.706 brt.
draagvermogen 16.576 ton
L X B X D : 159,96 X 20,77 X 11,94 mt.
Machine : General Electric 6.000 pk en een snelheid van 14,5 knopen.
Bemanning : 46 man en geen accommodatie voor passagiers.
Diensttijd bij N.V. Petroleum Maatschappij "La Corona" van 1955 tot 1960.
In 1945 werd ze in dienst gesteld als Capitol Reef.
In 1947 verkocht aan Anglo-Saxon Petroleum Company Shell U.K. en herdoopt in Tomocyclus.
In 1955 onder dezelfde naam in dienst onder Nederlandse vlag waar ze vooral op de route Venezuela-Curacao bij de C.S.M. werd ingezet.
In 1961 werd ze in Dalmuir, Engeland gesloopt.

Shell onder buitenlandse vlag

Bleef de T2-tankers bij Shell in Nederland beperkt tot 3 schepen de Engelse zuster startte in 1947 met 19 T2-tankers (inclusief de drie schepen die later onder Nederlandse vlag kwamen te varen). In totaal kwamen er 51 T2-tankers onder Britse vlag in de vaart.

De naam van alle Shell-schepen begonnen met de letter "T" t.w.

  • Tagelus, ex. Ackia
  • Tectarious, ex. Cahawba
  • Tectus, ex. Crown King
  • Tenagodus, ex. Horse Shoe
  • Thalamus, ex. Fort Raleigh
  • Thallepus, ex. Chaco Canyon
  • Thamastus, ex. White Sands
  • Thelonicus, ex. Palo Duro
  • Theodoxus, ex. Modoc Point
  • Tomocyclus, ex. Capitol Reef
  • Tomogerus, ex. Swan Island Tribulus, ex. Stones River Trochiscus, ex. Fort Matanzas Trochurus, ex. Council Crest
  • Thelidomus, ex. Bandelier
  • Theobaldius, ex. Silver Creek
  • Turbinellus, ex. Bryce Canyon
  • Tresus, ex. Laurel Hill
  • Trigonosemus, ex. Tuolumne Meadows.

Bijna alle schepen werden in 1961 / 1962 gesloopt.
Onder Franse vlag heb ik nog twee Shell-schepen gevonden t.w. de Junon en de Minerve en onder Liberiaanse vlag nog de Etude.

Esso Tankvaart Maatschappij N.V. Nederland

Esso Amsterdam ex. Santa Fee Hills gebouwd bij Marino Shipbuilding Corp. Sansalito California U.S.A.
diensttijd van 1947 t/m 1959 onder Nederlandse vlag.

Esso Den Haag ex. Hobkirk's Hills gebouwd bij Sun Shipbuilding & Drydock Corp. Chester U.S.A.
diensttijd van 1946 t/m 1959 onder Nederlandse vlag.

Esso Rotterdam ex. Wheeler Hills gebouwd bij Sun Shipbuilding & Drydock Corp. Chester U.S.A.
diensttijd van 1948 t/m 1959 onder Nederlandse vlag.

Phs. Van Ommeren Rotterdam

Wieldrecht ex. Inglewood Hills gebouwd bij Marino Shipbuilding Corp. Sansalito California U.S.A.
diensttijd van 1947 t/m 1962 onder Nederlandse vlag.

Woensdrecht ex. Coyote Hills gebouwd bij Marino Shipbuilding Corp. Sansalito California U.S.A.
diensttijd van 1947 t/m 1962 onder Nederlandse vlag.

Fort Schuyler gebouwd bij Kaiser Comp.Swan Island Portland Oregon U.S.A.
gekocht door Ned. regering in beheer bij v.Ommeren van 1944 t/m 1947.

N.V. Ned.Pacific Tankvaart Mij. (Caltex) Nederland

Caltex Leiden ex. Fort Ridgely gebouwd bij Alabama Drydock & Shipbuilding Co. Mobile U.S.A.
diensttijd van 1950 t/m 1967 onder Nederlandse vlag.

Caltex Delft ex. Grand River gebouwd bij Alabama Drydock & Shipbuilding Co. Mobile U.S.A.
diensttijd van 1950 t/m 1964 onder Nederlandse vlag.

Caltex Pernis ex. War Bonnet gebouwd bij Alabama Drydock & Shipbuilding Co. Mobile U.S.A.
diensttijd van 1950 t/m 1967 onder Nederlandse vlag.

Caltex The Hague ex. Boonesborough gebouwd bij Alabama Drydock & Shipbuilding Co. Mobile U.S.A.
diensttijd van 1950 t/m 1967 onder Nederlandse vlag.

Caltex Utrecht ex. Blue Licks gebouwd bij Alabama Drydock & Shipbuilding Co. Mobile U.S.A.
diensttijd van 1950 t/m 1966 onder Nederlandse vlag.

Van al deze schepen is meer informatie en foto’s in mijn bezit ! Graag ontvang ik aanvullende gegevens c.q. opmerkingen over de T2-tankers. Ook digitale foto’s die mijn verzameling verder kunnen uitbreiden zijn van harte welkom. Reaktie naar k.los@hetnet.nl

Bronnen:

  • Internet
  • Ship Monthly
  • Tanker Fleet van S.Hope
  • Sea Shell van S.Howert
  • en anderen.